Glannas köp- och leveransvillkor
Dessa försäljningsvillkor gäller fr.o.m. 2024-01-01 och ersätter tidigare publicerade försäljningsvillkor.
Leveransvillkor
Normal leveranstid är cirka 2-3 arbetsdagar om vi har varan i lager. Under högsäsong kan det ta längre tid.
Vårt mål är att du har varan inom 2-3 arbetsdagar, lite beroende på fraktföretagets leveranser. Många varor skickas med Postnord och de har numera utdelning varannan dag.
ID-brickor graveras i Österrike och skickas direkt därifrån till dig som kund. Leveranstid är normalt ca 7 arbetsdagar.
Vi skickar framförallt med Postnord och DHL. Är försändelsen liten kommer den direkt i din brevlåda, annars får du ett mejl, sms eller en avi för att hämta ut det på närmaste utlämningsställe. Kontrollera därför att du har skrivit rätt mejladress och telefonnummer!
Ett fåtal av våra varor är så stora att de inte kan skickas till ett ombud. Du kan då behöva hämta ut dem på fraktbolagets terminal.
Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar beroende på fraktföretaget.
Frakt eller fakturakostnad
Vi har fri frakt (normal frakt) inom Sverige för alla beställningar, oavsett köpesumma.
Beställer du från andra delar av världen gäller aktuella fraktavgifter beroende på försändelsen storlek.
Returfrakt
Vi vill gärna hålla ner priserna på våra varor, därför får du som kund stå för eventuell returfrakt.
Skador på försändelse
Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till postombudet eller annan transportör och göra en skadeanmälan. Hämta inte ut ett skadat paket!
Om du inte upptäcker skadan förrän du har öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till postens eller transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan.
Om eventuell tvist med transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss.
Ej uthämtad försändelse
Har du inte hämtat ut din försändelse innan den går i retur till oss (normalt 14 dagar), så fakturerar vi dig 300 kr för vårt arbete med hantering av varorna.
Betalningsalternativ
Vi använder oss av Klarna Checkout som betalningslösning. Där har du möjlighet att betala med kort, faktura och delbetalning.
Faktura/Klarna Checkout
Betalningsvillkor är normalt 30 dagar om du inte väljer annat alternativ i kassan.
När du väljer att betala mot faktura sker en kreditprövning på ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar.
Samtliga fakturor är av Elisso AB/ Glanna överlåtna till Klarna AB.
Handla från andra länder
Bor du i Norge eller Finland kan du betala med Klarna Checkout.
Om du köper från oss men bor utanför Sverige, Norge eller Finland kan du välja kortbetalning som alternativ. Även PayPal går att använda i detta fall.
PAYPAL
Med PayPal kan du betala med de vanligaste kontokorten (Visa, Mastercard mfl.) via en betalningslänk, som visas efter lagd order. Du kan också välja att betala direkt från ditt PayPal-konto om du har pengar innestående.
Minimiorder
Vi har ingen minsta order för att handla.
Ångerrätt/ Reklamation
Vi följer lagen om distansavtal enligt Konsumentverkets rekommendationer. Du har som privatkonsument enligt distansavtalslagen rätt att returnera beställda felfria varor utan att ange någon anledning. Meddelande om detta ska lämnas så snart som möjligt, dock senast inom fjorton (14) dagar från det att varan mottagits. Har du beställt en tjänst, t.ex. en kurs räknas tiden från den dag du ingick avtalet.
OBS! Ångerrätten gäller inte för beställningsvaror som har tillverkats eller väsentligt ändrats enligt dina särskilda önskemål. Ångerrätten anses också förbrukad om du inom dessa 14 dagar påbörjar en beställd tjänst (t.ex. kurs).
Ångerrätten gäller heller inte för digitala produkter, t.ex. webbkurser, digitala medlemskap eller liknande.
Utnyttjande av ångerrätt
För att utnyttja din ångerrätt måste du kontakta oss innan ångerfristen på 14 dagar har gått ut.
Du har rätt att öppna och kontrollera varan, men i de fall där värdeminskning skett vid öppnandet och kontrollen kommer vi att debitera dig för denna värdeminskning. Varan ska enligt lag vara i så kallat väsentligen oförändrat skick.
Inom 14 dagar från den dag du har meddelat oss att du vill utnyttja din ångerrätt, måste du skicka tillbaka varan till Elisso AB/Glanna. Vid återsändandet skall returfrakten vara betald av dig samt faktura/följesedel vara bifogad. Tänk på att du ansvarar för varan tills den når oss, alltså även under transporten. Du ansvarar således också för att varan är väl paketerad för att klara en transport. Varor som återsändes mot postförskott eller efterkrav utlöses ej av oss.
Vid godkännande av ångerrätt återbetalas hela det belopp (exklusive returfrakten) som du har betalat för varan, inklusive eventuella kostnader som gäller ursprungsleveransen. Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och i vilket fall som helst senast 14 dagar från och med den dag då vi underrättades om ditt beslut att frånträda avtalet. Återbetalning behöver dock inte ske innan vi har mottagit varan.
Elisso AB/Glanna följer och rekommenderar dig att läsa lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (2005:59) på www.konsumentverket.se.
Vid ev. tvist förbinder vi oss att följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Även EU har en gemensam sida för lösning av tvister mellan konsument och företag, den hittar du på: http://ec.europa.eu/odr.
Adress för returer/reklamationer
Returer måste skickas till nedanstående adress:
Elisso AB /Glanna
Solistvägen 13
735 38 Surahammar
Glöm inte att ange ditt ordernummer eller kontaktuppgifter, annars vet vi inte vem som har skickat returen.
Byte av storlek eller färg
Vid byte till annan storlek eller färg, behöver du göra en ny beställning. Returnera den vara du inte vill ha enligt ångerrätten ovan.
Garanti
Enligt konsumentköplagen är reklamationstiden för en vara 3 år från inköpsdatum. Fel på en vara som du har köpt och som visar sig inom sex månader anses alltid vara ett ursprungligt fel. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste bevisa att felet är ursprungligt.
Fel som till exempel beror på förslitning, vanvård, onormalt bruk (handhavandefel), olyckshändelse eller liknande förhållande kan Elisso AB/Glanna inte hållas ansvarig för.
En reklamation ska göras hos Elisso AB/Glanna (butik@glanna.se) så snart som möjligt, dock senast inom 2 månader. Om felet är ursprungligt, det vill säga fanns där från början har du rätt att få varan reparerad eller utbytt.
Du betalar själv returfrakten.
Personuppgifter
Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i Dataskyddsförordningen (GDPR). Vill du läsa vår fullständiga integritetspolicy, hittar du den här: Integritetspolicy
Du har möjlighet att skapa ett konto i butiken, fördelen med detta är bland annat att du kan se din beställningshistorik.
Övrigt
Samtliga bilder på butik.glanna.se tillhör oss och får inte användas utan vårt medgivande. Vill du lägga ut dem på t.ex. en blogg kan du enkelt kontakta oss på info@glanna.se först.
Beroende på olika faktorer såsom bildskärmsinställningar, webbläsarinställningar, ljus vid fototillfället m.m. kan färgerna på produkterna i webbutiken avvika något från de verkliga färgerna.
Dessutom är det viktigt att komma ihåg att många av våra produkter är individuellt tillverkade och kan därför avvika lite från bilderna.