Köp- och leveransvillkor

Glannas försäljningsvillkor

Dessa försäljningsvillkor gäller fr.o.m. 2021-06-01 och ersätter tidigare publicerade försäljningsvillkor.

Leveransvillkor

Trött hund ligger på en dator

Normal leveranstid är cirka 2-3 arbetsdagar om vi har varan i lager. Under högsäsong kan det ta längre tid.

Beställer du före kl. 12.00 (vardagar) skickar vi i regel varan samma dag. Vårt mål är att du har varan inom 2-3 arbetsdagar, lite beroende på fraktföretagets leveranser. 

ID-brickor graveras i Österrike och skickas direkt därifrån till dig som kund. Leveranstid är normalt ca 7 arbetsdagar, p.g.a. Covid-19 kan det dock ta ca 2 veckor.

Vi skickar framförallt med Postnord och DHL. Är försändelsen liten kommer den direkt i din brevlåda, annars får du ett mejl, sms eller en avi för att hämta ut det på närmaste utlämningsställe. Kontrollera därför att du har skrivit rätt mejladress och telefonnummer!

Ett fåtal av våra varor är så stora att de inte kan skickas till ett ombud. Du kan då behöva hämta ut dem på fraktbolagets terminal.

Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar beroende på fraktföretaget.

Frakt eller fakturakostnad

Vi har fri frakt (normal frakt) inom Sverige för alla beställningar, oavsett köpesumma. Du har vissa möjligheter att själv välja fraktsätt och kan då få betala extra för t.ex. hemkörning.

Beställer du från andra delar av världen gäller aktuella fraktavgifter beroende på försändelsen storlek. 

Returfrakt

Vi vill gärna hålla ner priserna på våra varor, därför får du som kund stå för eventuell returfrakt. 

Huskatten Piffi i transportbur

Skador på försändelse

Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till postombudet eller annan transportör och göra en skadeanmälan. Hämta inte ut ett skadat paket!

Om du inte upptäcker skadan förrän du har öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till postens eller transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan.

Om eventuell tvist med posten eller transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss.

Ej uthämtad försändelse

Har du inte hämtat ut din försändelse innan den går i retur till oss (normalt 14 dagar), så fakturerar vi dig 300 kr för vårt arbete med hantering av varorna.


Sovande Golden retriever

Betalningsalternativ

Vi använder oss av Klarna Checkout som betalningslösning. Där har du möjlighet att betala med kort, faktura och delbetalning.

Faktura/Klarna Checkout

Betalningsvillkor är normalt 30 dagar om du inte väljer annat alternativ i kassan.

När du väljer att betala mot faktura sker en kreditprövning på ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar.

Samtliga fakturor är av Elisso AB/ Glanna överlåtna till Klarna AB.  

Handla från andra länder

Bor du i Norge eller Finland kan du betala med Klarna Checkout.

Om du köper från oss men bor utanför Sverige, Norge eller Finland kan du välja kortbetalning som alternativ. Även PayPal går att använda i detta fall.

PAYPAL

Med PayPal kan du betala med de vanligaste kontokorten (Visa, Mastercard mfl.) via en betalningslänk, som visas efter lagd order. Du kan också välja att betala direkt från ditt PayPal-konto om du har pengar innestående.

Minimiorder

Vi har ingen minsta order för att handla.


Ångerrätt/ Reklamation

Vi följer lagen om distansavtal enligt Konsumentverkets rekommendationer. Du har som privatkonsument enligt distansavtalslagen rätt att returnera beställda felfria varor utan att ange någon anledning. Meddelande om detta ska lämnas så snart som möjligt, dock senast inom fjorton (14) dagar från det att varan mottagits. Har du beställt en tjänst, t.ex. en kurs räknas tiden från den dag du ingick avtalet. 

OBS! Ångerrätten gäller inte för beställningsvaror som har tillverkats eller väsentligt ändrats enligt dina särskilda önskemål. Ångerrätten anses också förbrukad om du inom dessa 14 dagar påbörjar en beställd tjänst (t.ex. kurs).

Ångerrätten gäller heller inte för digitala produkter, t.ex. webbkurser, digitala medlemskap eller liknande.

Kattunge

Utnyttjande av ångerrätt

För att utnyttja din ångerrätt måste du kontakta oss innan ångerfristen på 14 dagar har gått ut. 

Du har rätt att öppna och kontrollera varan, men i de fall där värdeminskning skett vid öppnandet och kontrollen kommer vi att debitera dig för denna värdeminskning. Varan ska enligt lag vara i så kallat väsentligen oförändrat skick.

Inom 14 dagar från den dag du har meddelat oss att du vill utnyttja din ångerrätt, måste du skicka tillbaka varan till Elisso AB/Glanna. Vid återsändandet skall returfrakten vara betald av dig samt faktura/följesedel vara bifogad. Tänk på att du ansvarar för varan tills den når oss, alltså även under transporten. Varor som återsändes mot postförskott eller efterkrav utlöses ej av oss.

Vid godkännande av ångerrätt återbetalas hela det belopp (exklusive returfrakten) som du har betalat för varan, inklusive eventuella kostnader som gäller ursprungsleveransen. Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och i vilket fall som helst senast 14 dagar från och med den dag då vi underrättades om ditt beslut att frånträda avtalet. Återbetalning behöver dock inte ske innan vi har mottagit varan.

Elisso AB/Glanna följer och rekommenderar dig att läsa lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (2005:59) på www.konsumentverket.se
Vid ev. tvist förbinder vi oss att följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Även EU har en gemensam sida för lösning av tvister mellan konsument och företag, den hittar du på: http://ec.europa.eu/odr.

Byte av storlek eller färg

Vid byten till annan vara eller storlek kan en mellanskillnad tas ut om den nya varan kostar mer än den du återlämnar. Uppge när du skickar tillbaka varan vad du önskar byta mot.

Garanti

Enligt konsumentköplagen är reklamationstiden för en vara 3 år från inköpsdatum. Fel på en vara som du har köpt och som visar sig inom sex månader anses alltid vara ett ursprungligt fel. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste bevisa att felet är ursprungligt. 

Fel som till exempel beror på förslitning, vanvård, onormalt bruk (handhavandefel), olyckshändelse eller liknande förhållande kan Elisso AB/Glanna inte hållas ansvarig för.

En reklamation ska göras hos Elisso AB/Glanna (butik@glanna.se) så snart som möjligt, dock senast inom 2 månader. Om felet är ursprungligt, det vill säga fanns där från början har du rätt att få varan reparerad eller utbytt.

Du betalar själv returfrakten.


Personuppgifter

Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i Dataskyddsförordningen (GDPR). Vill du läsa vår fullständiga integritetspolicy, hittar du den här: Integritetspolicy

Du har möjlighet att skapa ett konto i butiken, fördelen med detta är bland annat att du kan se din beställningshistorik.


Katt slickar tassen vid matskål

Övrigt

Samtliga bilder på butik.glanna.se tillhör oss och får inte användas utan vårt medgivande. Vill du lägga ut dem på t.ex. en blogg kan du enkelt kontakta oss på info@glanna.se först.

Beroende på olika faktorer såsom bildskärmsinställningar, webbläsarinställningar, ljus vid fototillfället m.m. kan färgerna på produkterna i webbutiken avvika något från de verkliga färgerna.

Dessutom är det viktigt att komma ihåg att många av våra produkter är individuellt tillverkade och kan därför avvika lite från bilderna.


Varukorg
Scroll to Top
Independently verified
48 recensioner